TVT Logo
Kort med ord som är viktiga för hyresgästen.

Vanliga frågor om att söka bostad

Vi samlade vanliga frågor och svar om bostadsansökan. Om du inte hittar det du letar efter kan du skicka din fråga till oss.

Vad behöver du mer information om?

Börja med att fylla i en bostadsansökan. När du har gjort ansökan, vänta sedan på besked. Vi kontaktar dig om vi kan erbjuda en bostad. Vi behandlar alla sökande lika i bostadsurvalet, och kontakt med kundtjänst påverkar inte hur snabbt du får en bostad.

Din bostadsansökan gäller i tre månader. Om du vill komplettera eller ändra uppgifterna i din bostadsansökan, såsom uppgifter om inkomster, familjeförhållanden eller bostadsönskemål, ber vi dig använda det elektroniska formuläret för detta ändamål. Nedan hittar du en länk till formuläret med vilket du kan förlänga giltigheten för din ansökan eller meddela om ändrade uppgifter. Lämna inte in en ny ansökan. Varje sökande kan ha endast en giltig ansökan i taget. Om du skickar in flera ansökningar fördröjs behandlingen.

Ändra eller förnya din bostadsansökan

Handläggarna kontrollerar bl.a. sökandens kreditupplysningar, befolkningsregisterdata och senaste boendehistoria. Vi kontaktar dig separat via textmeddelande eller mejl om vi kan erbjuda lägenheten. Om ingen lämplig lägenhet finns ledig väntar din ansökan på att en lägenhet blir ledig.

Din bostadsansökan gäller i tre månader. Om en lämplig bostad inte har hittats inom denna tidsperiod bör du förnya din ansökan enligt ovanstående instruktioner.

Du får ett bekräftelsemeddelande till din e-post när din ansökan har tagits emot.

Du behöver inte bifoga några dokument till ansökan. Bilagor begärs vid behov om du blir erbjuden en bostad. Se mer information under Bilagor till bostadsansökan.

Det är inte nödvändigt att kontakta oss efter att du har lämnat in din ansökan. Vi erbjuder bostäder dagligen i den takt de blir lediga.

Tyvärr kan hen i så fall inte hyra lägenhet via oss. Hyresavtalets part måste alltid kunna identifieras.

Hyresgarantins förfallodag meddelas i samband med att bostadserbjudandet bekräftas. Garantin återbetalas när avtalet har löpt ut.

De bilagor som krävs för bostadsansökan listas på sidan nedan.

Läs mer om bilagorna

Börja med att fylla i en bostadsansökan. Var noga med att fylla i ansökan omsorgsfullt. När du har skickat in ansökan, vänligen vänta på besked. Vi kontaktar dig om vi kan erbjuda en bostad. Vi behandlar alla sökande lika i urvalsprocessen, och kontakt med kundtjänst påverkar inte hur snabbt du får en bostad.

Hyresavtalet signeras elektroniskt. Elektronisk signering kräver autentisering med nätbankskoder. Skicka in de begärda bilagorna i förväg. Om du besöker TVT Asunnot:s kontor för att underteckna hyresavtalet tar du med dig de begärda bilagorna och giltig fotolegitimation.

Att din pojkvän flyttar in ska, liksom alla eventuella förändringar i antalet hyresgäster i din bostad, anmälas till TVT. Du kan meddela om saken på din hyresgästsida. Dessutom bör din pojkvän meddela om sin flytt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Anmälan kan göras tidigast en månad före flyttdagen och senast en vecka efter flytten. Enklast anmäler man om adressändring med hjälp av en enda anmälan:

Förfallna hyresskulder utgör inte ett direkt hinder för att erhålla hyresbostad hos TVT Asunnot. Kontinuerlig skuldsättning kan ändå utgöra ett hinder. TVT Asunnot gör en helhetsbedömning vid tilldelningen av bostäder. Beslutet påverkas av både sökandens bostadsbehov och sökandens aktuella inkomst. Samtliga sökandes kreditvärdighet kontrolleras. Vi förutsätter att sökanden kan fullgöra sina avtalsförpliktelser.