
TVT-blogi: Henkilöstön ääni kuuluviin osallistamalla
TVT Asunnot Oy on vetovoimainen työnantaja, joka tarjoaa mahdollisuuden tehdä merkityksellistä työtä. Tämä on yhtiömme henkilöstövisio. Toivomme myös olevamme työnantaja, joka houkuttelee puoleensa osaavia työntekijöitä ja saa heidät myös pysymään. Tällainen työnantaja erottuu edukseen useilla eri tavoilla.
Yksi tärkeä asia on työntekijöiden mahdollisuus saada äänensä kuuluviin ja tulla kuulluksi. Puhutaan osallistamisesta. Tämä ei tarkoita sitä, että aina voitaisiin vastata jokaisen jokaiseen toiveeseen tai ehdotukseen – sehän olisi myös käytännössä mahdotonta, sillä todennäköisesti näkemyksiä löytyy liki yhtä monta kuin yhtiöstä työntekijää.
Meillä TVT Asunnoilla henkilöstöä kuullaan monessa eri kohtaa. Jo rekrytointiprosessissa pyydetään palautetta matkan varrelta pudonneilta. Kun työsuhde alkaa ja perehdytysaika alkaa olla takana päin, selvitetään, miten perehdytys on sujunut. Kun koeaika lähestyy loppuaan, työntekijä käy esihenkilönsä kanssa koeaikakeskustelun, joista myös jää tiedot raportointia varten. Kun työntekijän työsuhde on päättymässä, on sitten kyseessä määräaikaisen sopimuksen päättyminen, eläkkeelle jääminen tai työpaikan vaihto, hr käy lähtevän kanssa lähtöhaastattelun. Kaikista näistä palautteista laaditaan yhteenvedot. Anonymiteetin suojaamiseksi vastaajia täytyy olla vähintään viisi ennen kuin yhteenvetoraportteja laaditaan.
Ehkä tärkein työntekijän ja esihenkilön välinen keskustelutilaisuus on vuosittainen tavoite- ja palautekeskustelu. Keskustelurungon mukaisesti käydään läpi mm. työntekijän tavoitteita, työhyvinvointia, osaamisen kehittämistarpeita ja palautekäytäntöjä. Kumpikin voi ottaa esiin myös muita mieltä painavia asioita. Samassa yhteydessä laaditaan myös TESin mukainen arviointi, jossa esihenkilö arvioi yhdessä työntekijän kanssa tämän suoriutumista. Useat esihenkilöt käyvät myös epämuodollisia henkilökohtaisia keskusteluja vuoden mittaan. Osalla taas toimii paremmin ”istutaan alas, kun on tarve” -tyylinen lähestymistapa. Avoin keskusteluyhteys työntekijän ja esihenkilön välillä on ensiarvoisen tärkeää.
Eri kanavista tulevien palautteiden pohjalta tehdään tarpeen mukaan muutoksia käytäntöihin. Muutoksista myös viestitään, sillä ihmisistä saattaa joskus tuntua, ettei hänen äänellään ole vaikutusta, vaikka tosiasiassa eri palautteiden perusteella vuosien varrella on toteutettu sekä pienempiä että suurempia toiveita. Osa pieniltä tuntuvista muutoksista voi silti käytännön kannalta olla erittäin merkittäviä. Meillä on ollut myös koko henkilöstön yhteisiä työpajoja, joiden pohjalta yhtiölle on päivitetty uudet arvot sekä mietitty osaamisen ja asiakaskokemuksen kehittämistä tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi.
Edellä mainittujen kanavien lisäksi yhtiössä on tietysti myös lakisääteinen henkilöstön edustus työsuojelutoimikunnassa ja henkilöstöryhmässä. Näissä pääsee vaikuttamaan esim. erilaisiin henkilöstölle tarjottaviin etuihin ja yhteisiin ohjeistuksiin. Tänä vuonna mm. laadimme yhdessä henkilöstöryhmässä yhtiölle työyhteisön pelisäännöt.
Kun henkilöstön vaikutusmahdollisuuksista puhutaan, tulevat yleensä ensimmäisenä mieleen henkilöstön tyytyväisyyskyselyt. Meillä on tehty niitä joka toinen vuosi, mutta pyrimme jatkossa tekemään kyselyn vuosittain. Tarvittaessa voidaan lisäksi tehdä useammin lyhyempiä pulse-tyyppisiä kyselyitä.
Jätin henkilöstökyselyn viimeiseksi aiheeksi, sillä vaikka se on tärkeä kanava, jolla saadaan toiminnan kehittämiseen johtavaa palautetta, se on myös oleellinen henkilöstön tyytyväisyyden mittari. Kyselyistä on selvinnyt myös, että meillä työntekijät ovat tyytyväisiä vaikutusmahdollisuuksiinsa työssään. Koska aina on varaa parantaa, voisimme edelleen kehittää osallistamista muutosprosesseissa.
Erittäin pitkät palvelusajat ja hyvät tulokset henkilöstön tyytyväisyystutkimuksissa kertovat, että olemme oikealla tiellä rakentamassa toimivaa ja nykyaikaista organisaatiota. Jokaisen ääni on jatkossakin tärkeä.
Henkilöstöpäällikkö Jaana Koivisto
